۱۳۸۸ مرداد ۱۹, دوشنبه

معرفی فیلم Fido


. کمدیی سیاه و فانتزی در ژانر معروف زامبی .



. خلاصه داستان :
بعد از افزایش زامبی ها ،دانشمندی اختراعی می کند که از زامبی ها با کنترلشان توسط گردنبند(قلاده) به عنوان نیروی کار مجانی استفاده کنند که در این بین پسر بچه ای که رابطه ی سردی با پدرش دارد با زامبی خدمتکارشان ( نوکرشان) رابطه ی گرمی برقرار می کند تا جایی که جای پدر را می گیرد .

. امتیاز این فیلم در این است که هم مخاطب معمولی سینما را راضی می کند و هم مخاطب سینما فهم .

. در بستر این فیلم ساده مفاهیمی سیاسی و جامعه شناختی خوابیده است .

. این فیلم بدون اشاره ای مستقیم به بخشی از تاریخ آمریکا نگاهی میکند اما به صورت نمادین . نشانه ای در فیلم ما را به یاد سالهای طلایی آمریکا و رویای آمریکایی و آمریکای رویایی در سالهای 30 تا 50 می اندازد که در اثر تحولات جهانی آن سالها تحت تاثیر قرار گرفت .

. بیشترین اشاره های این فیلم به ازبین رفتن زیبایی های آن سالها و خطر کمونیست است .زامبی ها و خطرشان نمادی از کمونیست آن سالهاست .

7 . کافی ست به عناصر ی مثل نیروی کارگر ، انقلاب های کارگری ، انقلاب های مارکسیستی و کمونیستی ، عناصر زندگی لیبرالی در حین دیدن این فیلم فکر کنیم و تطبیق بدهیم .

.این فیلم به درستی ثابت می کند که می توان معروف نبود ، می توان با کمک ژانری که اکثر منتقدین و کارشناسان از آن به عنوان بی ارزش یاد می کنند محرمانه ترین و حتی رک ترین حرفهای سیاسی و یا انتقادهای نشده ای که جراتی برای آن نبوده را ، به راحتی زد .

. نیاز به قلاده برای بعضی ایدئولوژی های مخرب در جامعه ای لیبرال رک ترین موضعگیریی سیاسی ست که در این چند سال از سینما که باید در کنار همه ی سنت های هنری خود ، افشاگر و منتقد باشد ، در این فیلم کم نظیر بود .

. در آخر این که من از این فیلم اسطوره و بت نمی سازم . فقط میخوام بگم به بعضی از فیلم های کوچک که کم ارزش می پنداریم هم میشه توجه کرد و عناصری در آنها پیدا کرد که شاید کمتر در فیلمهای دیگر دیده شدند و این فیلمهای کوچک زنگ تفریح هایی مختصر برای دیدن آثاری عظیم تر است .


. لینک مشخصات این فیلم :

Sina Khanbabaie



( استفاده از مطالب وبلاگ با ذکر منبع و نام نویسنده مجاز است )

هیچ نظری موجود نیست: